Blopg 1
februari 29, 2024
Blopg 3
maart 1, 2024
Blopg 1
februari 29, 2024
Blopg 3
maart 1, 2024
Category

Blog Title

Wanneer je aan online marketing doet, ontkom je eigenlijk niet meer aan SEO en SEA. Maar wist je dat je voor de perfecte online marketingstrategie aan zowel SEO als SEA moet doen? In dit blog van IQ Leads lees je precies hoe SEO en SEA elkaar perfect aanvullen.

SEO en SEA kort uitgelegd

Voordat we uitleggen hoe SEO en SEA elkaar aanvullen, vertellen we eerst kort wat beide strategieën precies betekenen en wat de verschillen zijn.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Met een goede SEO-strategie verhoog je je organische vindbaarheid in Google. Dit doe je door de techniek van je website te optimaliseren, kwalitatieve content op je website te plaatsen en door middel van linkbuilding de autoriteit van je website te verbeteren.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met een goede SEA-strategie adverteer je onder andere met Google Ads en Google Shopping en genereer je snel verkeer en snelle zichtbaarheid. Deze advertenties zijn betaald, maar je betaalt alleen wanneer er bezoekers daadwerkelijk op de advertentie klikken.

De verschillen tussen SEO en SEA

De resultaten van SEO zijn dus organisch, de resultaten van SEA komen voort uit betaalde advertenties. Maar dit zijn niet de enige verschillen:

  • De resultaten van SEA staan in de SERP, oftewel de resultaten van Google, hoger dan de resultaten van SEO. Hiernaast zie je hoe dat er uit ziet. Het gesponsorde resultaat is SEA, daaronder staat de hoogste SEO-positie.
  • Resultaten van SEA zie je op korte termijn, de SEO-resultaten laten over het algemeen wat langer op zich wachten. Als logische aanvulling hierop: het duurt langer voordat je rendement haalt uit je SEO-werkzaamheden dan uit je SEA-werkzaamheden. Dit wil overigens niet zeggen dat het verstandig is om SEO over te slaan. Een stukje verderop in dit blog lees je waarom.
  • Het SEO-verkeer dat op je website binnenkomt is duurzaam, het kost je niks extra’s. SEA-verkeer komt alleen binnen zolang je betaalt.
  • Met SEA heb je inzicht in met welke zoekwoorden bezoekers op je website komen. Met SEO heb je dit inzicht niet. Google laat je dus betalen om meer informatie te verkrijgen.

Waarom je niet alleen aan SEA moet doen

Wanneer je de verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje ziet, lijkt het alsof SEA een veel betere investering is. Toch is dat niet waar. Een hoge positie in de organische, oftewel onbetaalde resultaten, is net zo belangrijk. Dit heeft meerdere redenen:
  • Zet je de SEA-campagnes uit, dan zijn ze direct niet meer zichtbaar. De resultaten van je SEO-werkzaamheden blijven bestaan. Tenminste, als je je zaken goed bijhoudt. Stoppen met SEO kan namelijk vervelende gevolgen hebben.
  • De advertenties van SEA worden in de zoekresultaten ook zo aangemerkt. Voor sommige bezoekers is dit een reden om door te scrollen naar de organische resultaten.
  • Wanneer je content goed in elkaar zit, maak je kans om als featured snippet bovenaan de zoekresultaten te komen. Je staat dan ook boven de SEA-resultaten.

Waarom je niet alleen aan SEO moet doen

Het is echter ook niet verstandig om alleen aan SEO te doen. Nogmaals, beide strategieën vullen elkaar aan en met een goede SEA-strategie sta je hoger dan met SEO en ben je dus eerder zichtbaar, zowel letterlijk in de Google-resultaten als wat betreft tijd.

Zo vullen SEO en SEA elkaar aan

Er zijn een aantal voordelen van het combineren van je SEO- en SEA-werkzaamheden:
  • Wanneer je zowel aan SEO als SEA doet, dan vergroot je de kans dat je website opvalt bij je doelgroep. Het is ook mogelijk om meerdere doelgroepen aan te spreken.
  • Je kan je zoekwoorden uit de SEA-campagnes gebruiken om je SEO-werkzaamheden te optimaliseren.
  • Doordat je met SEO actief pagina’s optimaliseert, kun je de kwaliteit van de SEA advertentie verhogen. Dit zorgt voor een beter rendement.
  • Er gaan geluiden dat het adverteren op een URL ook een positief effect heeft op de SEO-resultaten van deze pagina. Neem dit punt wat ons betreft met een korreltje zout, dit is namelijk nooit bevestigd door Google.

februari 29, 2024

Kennisbank - SEO Checklist

Kennisbank - SEO Beginner guide